Förra veckans tidningsmaterial

En önskedröm eller en vit sanning

 

Fantasin är en önskedröm. En önskan om något annorlunda, något som inte stämmer fullständigt med verkligheten. Barn äger förmågan att kunna fantisera om nästan allt. En riktigt jultomte som delar ut paket åt snälla barn, Harry Potters sagolika värld och en tandfé som belönar tappade tänder. Konturerna mellan fantasi och det verkliga är en svag linje som inte kan vidröras fysiskt. För visst har det hänt oss alla att vi starkt trott på något, som inte kan ses med blotta ögat. Hjärnan lurar till sanning, även om vi innerst inne vet att det är en lögn.

 

Dagdrömmar gör det inte lättare. Plötsligt kan vi tro att drömmarna finns närmare och fantasin spelar ett spratt. Det är inget ovanligt. Kanske är det för att skillnaden mellan fantasi, dröm och verklighet är så svag. Kanske är det för att världen idag har vant sig vid lögner. Jag tror på båda påståendena. Men jag tror starkast på att svaret på frågan ”vad är egentligen skillnaden mellan fantasi och verklighet” är en svårt funnen gåta. Fantasi och verklighet kan vara metaforer för lögn och sanning.

 

Vi människor har en tendens att överdriva rädslan, och skrämda säga för mycket och tänka lite för lite. Med rädslan i handen kan fantastin spöka och lura våra hornhinnor att se något overkligt. Till exempel i mörker kan en stol med kläder på bra se ut som en främmande inbrottstjuv. När ilskan sitter bredvid rädlsan är det ännu värre.

 

Men vad händer om vi vänder på fråga, och undrar vad som är verklighet i våran värld? I dagens media luras vi av skvallertidningar, skönhetsideal och reklam. Enkelt köper vi deras ord. Precis som de små ivriga barnen som väntar på jultomten, kan vi stirra oss blinda på reklam och tro att en plattare mage går att åstadkomma efter få minuter. Jag drar dock inte alla över samma kam. Det gäller inte alla, men tror man tillräckligt starkt på orden skuggas linjerna mellan sanning och lögn långsamt ut.

 

När verkligheten sviker finns alltid fantasin där. Det går alltid att tänka sig något annat och skapa en egen liten värld, en egen verklighet. Det är det som är så bra. Den vita sanningen behöver inte alltid vara nära.

 

Jag har fortfarande ingen större kontroll över fantasi och verklighet. Jag har inte hittat svaret på den tydliga skillnaden. Jag har inte knäckt koden. Men jag tror att vi behöver hitta balansen mellan fantasi och verklighet och kunna urskilja lögnerna från sanningen. Även om det är lättare sagt än gjort, tror jag att det är nyckeln till den första dörren.


Kommentarer
Postat av: Anja

Svar:

Håller med!

2011-02-26 @ 16:21:47
URL: http://originalet.blogg.se/
Postat av: HANNA

TACK!

2011-02-26 @ 16:42:09
URL: http://honhannah.blogg.se/
Postat av: STYLE CRUSH

sv: tusen tack hurru! glad lördag! :)

2011-02-26 @ 17:58:17
URL: http://malinronnquist.se
Postat av: Smsa Låna

Jag måste säga att jag verkligen gillar din sida. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din sida via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med det här?

2011-07-19 @ 02:00:52
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0